|
Epilog - extras din vol.2 al
cartii autobiografice a părintelui
Stan
Rougier
Dumnezeu scrie drept cu linii curbe
Trecutul tău încă
nu a fost scris
Jean Sullivan
Pentru
listare economica apasati aici
"Numai Duhul, dacă suflă asupra lutului,
poate crea omul”. Editorul de la NRF l-a rugat în zadar pe Saint-Exupery
să retragă această frază care încheie cartea Terre des hommes.
Ceea ce este interesant în viaţa unui om este disproporţia dintre
capacităţile lui şi vocaţia sa! Cu cel mai mic dintre
ai Săi, Dumnezeu poate să-şi realizeze planul Lui. Dumnezeu
este un meşter foarte priceput. Cu un cuplu steril (Avraam
si Sara), El face un popor. Cu un bâlbâit (Moise),
El face un mediator al Cuvântului Lui. Cu un laş (Iona),
El face un misionar. Cu un ucigaş (Saul
din Tars), El face un apostol. Cu un renegat (Simon Petru), El face un
papă. „Arată-mi omul tău, şi vei vedea Cine este
Dumnezeul tău.”
Lutul omenesc din care sunt făcut, acest pachet de instincte, l-am
lăsat eu plămădit prin Duhul ? Uneori da, şi atunci
am fost cuprins de fericire. O bucurie de strigat. Cel mai adesea, acest
lut îndărătnic nu avea de oferit decât o grămadă de
pământ uscat. Duhul era umilit în om.
Fiecare fiinţă omenească nu-şi inventează nici
bucuriile ei, nici durerile ei. Evenimentele, bucuroase sau triste, ni
se întâmplă… Poate că ni se aseamănă. Poate că
le-am facilitat venirea. Hazardul, există oare? „Hazardul, spunea
Einstein, este Dumnezeu care se plimbă
incognito.”
Nu evenimentele sunt cele care provoacă fericirea sau nefericirea,
ci stările de conştiinţă care le însoţesc. Navigatorul
poate să-şi desfăşoare pânza ori să o menţină
adunată, el nu inventează vântul.
Ceea ce se numeşte rugăciune constă dintr-o disponibilitate
faţă de Duhul lui Dumnezeu. Un eveniment ţâşneşte,
dureros sau magnific. Ce are el să-ţi spună? La ce exerciţiu
al inimii vine el să te invite? Nu hotărî prea repede. Ascultă
Cuvântul care vine să dea semnificaţie faptelor. Primeşte-i
vizita: „Eu stau la uşă
şi bat…” Dacă tu deschizi, cărbunele cotidian va deveni
diamantul eternităţii.
”Îţi este de ajuns, Doamne,
pentru a mă vindeca, să-mi luminezi spiritul asupra casei mele…
Nu-ţi cer nici casa să-mi fie aproape… Nu îţi cer, Doamne,
nici măcar ca această casă să-mi fie promisă.
Singurătatea, Doamne, nu este decât fruct al sufletului infirm. El
nu sălăşluieşte decât într-o patrie a sa, care este
sens al lucrurilor. Astfel, templul este sens al pietrelor. El nu are
aripi decât pentru acest spaţiu. Nu se bucură de obiecte, ci
doar de imaginea ce se citeşte dincolo de ele şi care le leagă.
Fă-mă doar să învăţ să citesc. Atunci, Doamne,
singurătatea mea se va sfârşi”. (Saint-Exupery,
Citadela).
De câte ori am exprimat această rugăciune!
De-a lungul acestor pagini care mi s-a cerut să le scriu, am vrut
să privesc primii ani ai vieţii mele, acest joc de cooperare
sau blocaj, pentru a-l vedea mai bine în orice existenţă. De
câte ori am simţit tinereţea mea în mâinile mele ca o comoară
care putea fi aruncată pe fereastră , din capriciu sau din neglijenţă!
De câte ori am alungat o inspiraţie de umilinţă sau de
generozitate! De câte ori l-am lăsat pe îngerul morţii să-mi
dea târcoale cu promisiunea lui de izbăvire! Este obositor să
urci muntele. Este derutant să urmezi chemarea invizibilă prin
deşert! Instinctul de apărare ne păstrează la adăpost
de aventură. Numai Dumnezeu ştie sfântul (fiinţa realizată) pe care ar fi putut să-l
inventeze cu noi! Dumnezeu singur ştie de ce am privat lumea prin
rezistenţele noastre faţă de suflul Duhului! În fiecare
din noi există mai mult decât Mozart…
”Când cineva îţi arată
luna, nu rămâne la a-i vedea doar degetul! Ca fiinţă
umană, având calităţi sau defecte, nu suntem de o importanţă
specială. Doar urma trecerii lui Dumnezeu prin viaţă este
originală. Acest impact am vrut să-l relatez. Sejurul nostru
pământesc nu este nimic altceva decât o lentă transformare a
întregii noastre fiinţe în iubire. Din start suntem un amalgam de
determinări orientate spre conservarea speciei. Această bulimie
de a supravieţui, este cea pe care religiile şi teoriile o definesc
cu numele de ego: personajul care încearcă dorinţa de a se impune
sau de a se apăra. Aceasta este ceea ce Cristos ne invită să
lăsăm în urmă pentru ca sufletul nostru real să apară.
Dumnezeu a lansat o provocare. A plantat un trandafir într-o mlaştină
murdară. Va înflori el?
Abia la capătul vieţii, de
cealaltă parte, vom înţelege istoria noastră! A ne povesti viaţa este o încercare
sortită eşecului… Noi juxtapunem câteva frânturi disparate şi
nu ajungem niciodată să le descoperim semnificaţia. Noi
nu strângem decât o parte din piesele de puzzle şi nu vedem foarte
bine ce imagine se va obţine.
Omida, dacă ar fi dotată cu gândire, n-ar avea decât un vis:
să devină cea mai frumoasă şi mai puternică omidă.
Ea nu ştie nimic din ce o aşteaptă. În mumia sumbră
în care se va închide se va petrece o străină metamorfoză.
Nu deschideţi sarcofagul, nu veţi găsi decât o magmă
informă. Şi totuşi din acest amestec va ieşi într-o
zi o floare hoinară capabilă să ne încânte.
Judecata cu care îl privim pe aproapele nostru mărturiseşte
adesea despre puţina noastră credinţă. Crisalida ne
ascunde fluturele. Chiar cei mai buni prieteni ai noştri pot fi iritaţi
de „încurcă-lume” de unde va ieşi într-o zi faţa noastră
eternă. Împlinirea vieţii pământeşti va fi o comuniune
foarte particulară cu cele trei persoane divine şi cu oamenii
în sfârşit realizaţi. De aceea curentul botezat adesea new age – în care Ultima Realitate nu înseamnă mai mult
decât a fi una cu fiecare conştiinţă vie – pare a fi o
pistă falsă. Distanţa este cea care naşte dorinţa.
Distanţa permite întâlnirea. Tânăra din Cântarea Cântărilor
nu vrea să fie absorbită de prea-iubitul ei. Iubirea nupţială
trăieşte momente fuzionare dar acestea sunt clipe fugitive şi
nu o stare permanentă. Fraţii noştri hinduşi vorbesc,
adesea, de reîncarnări perpetue, poate pentru că absorbţia
în tot ar şterge orice singularitate.
Durata vieţii noastre pământeşti este foarte neglijabilă.
Există o sesiune de recuperare, un stagiu ulterior. Numele de purgatoriu
care i-a fost dat acestei noi stări de conştiinţă
nu încântă pe prea mulţi. Două zeci de ani de stagiu pământesc,
urmaţi de şaizeci de ani de stagiu ulterior sunt oare o călătorie
mai scurtă decât optzeci de ani de stagiu pământesc fără
stagiu ulterior? Problemă similară celei despre diferenţa
dintre douăzeci de kilograme de plumb şi douăzeci de kilograme
de pene. Vieţile noastre valorează, la capătul drumului,
atât cât valorează inima noastră şi greutatea ei de iubire.
Încercări şi bucurii, toate acestea sunt aşa de secundare
comparativ cu această divinizare pentru care am fost inventaţi!
Minunată alchimie a fiecărei existenţe. Cel mai neînsemnat
delincvent, cel mai neînsemnat vagabond sunt vise ale lui Dumnezeu. Un
nimic poate face să basculeze o fiinţă spre sublim sau
spre drojdia societăţii. După o viaţă de cerşetor,
unul dintre cei trei condamnaţi de pe Golgota
are promisiunea demnităţii de prieten personal al lui Dumnezeu,
primul invitat la festinul Lui, primul sfânt din paradis. Şi ce să spunem despre Saul din Tars, duşmanul devenit braţul drept, funcţionarul
temut devenit purtătorul de cuvânt al îndurării? Şi ce
să zicem despre Francisc, cel învăluit în stofe şi vise,
devenit cerşetorul de iubire, sosia lui Cristos?
Oare calităţile sau defectele noastre intră în joc în această
istorie? Calităţile noastre ar putea antrena pierderea noastră
dacă ele ar hrăni în noi orgoliul. Defectele noastre, dacă
sunt o şcoală a umilinţei, ar putea fi cea mai bună
şansă a noastră. Gunoiul poate deveni cel mai însemnat
aliat al florii.
Cine face dovadă cel mai bine despre puterea Duhului? Cel umil prin
natură sau cel orgolios pe care Dumnezeu îl face uneori umil? Cel
generos prin natură sau cel egoist de la care Dumnezeu obţine
câteodată o mişcare generoasă? Cel care se simte bine în
pielea lui sau cel angoasat pe care Dumnezeu îl armonizează puţin
câte puţin?
Dumnezeu lucrează incognito. Când eu nu mă gândeam la El, nu
era cu nimic mai puţin acolo. El nu-Şi
punea semnătura în josul apusurilor de soare sau a tandreţei
umane. Aceste realităţi îmi vorbeau de El fără ca
eu să-L recunosc sau să-L
numesc. Adesea, el era teribil de absent în spaţiile unde i s-a
atribuit rezidenţa. Cruzimea, absenţa milei, îngustimea
de spirit îl alungau mai repede decât zgomotul armei de foc alungă
o colonie de păsări! „Răutăţile
voastre au săpat un abis între voi şi Mine” (Isaia
58)
”Vieţile noastre depind de
câteva « da »-uri sau de câteva
« nu »-uri pronunţate în tinereţea
noastră.” Eu cred aceasta profund. De aceea ceea ce este mai
bun din existenţa mea a fost destinat tinerilor. În viaţa lor
cu totul nouă îmi pare a avea Evanghelia cel mai mare impact. De-a
lungul acestor ani se iau deciziile ultime.
N-am încetat să caut miza iubirii. Axa vieţii mele a fost cea
a tinereţii mele: iubirea te face să trăieşti, absenţa
ei te face să mori. Viaţa pământească este ucenicia
acestei iubiri, deci iubirea este aici atât de raţionată ca
şi armonia într-o şcoală de muzică. Ceea ce tu vei
da depinde în mare măsură de ceea ce tu ai primit, şi mai
ales de modul în care ai primit. Iubirea nu este o energie care pluteşte
în spaţiu, ca şi draperiile somptuoase ale aurorei boreale.
Este o legătură, o pasarelă de trecere între celălalt
şi tine însuţi.
A reciti trecutul este o atitudine biblică. În momentele de criză
şi de încercare profeţii invită poporul lui Israel la aducere
aminte. „Priveşte şi înţelege!”
”Iată ce rău şi amar este să părăseşti
pe Domnul, Dumnezeul tău!”
”Am ceva împotriva ta:ţi-ai părăsit dragostea dintâi. Adu-ţi
aminte de unde ai căzut şi întoarce-te. Altfel voi lua de la
tine sfeşnicul…”
”Îţi cunosc lucrările: ai renumele că trăieşti,
dar eşti mort. Veghează!Întăreşte ce rămâne care
este pe moarte… Adu-ţi aminte de ceea ce ai primit şi auzit.
Păzeşte şi întoarce-te… Cunosc faptele tale: ştiu
că nu eşti nici rece, nici în clocot.”
”Pentru că zici: « Sunt bogat, m-am îmbogăţit şi
nu duc lipsă de nimic », nu ştii că eşti nenorocit,
sărac, orb şi gol… Cei pe care îi iubesc, îi mustru, îi pedepsesc.
Fii plin de râvnă, întoarce-te.” (Apocalipsa 2 şi 3)
De fiecare dată când ai ascultat Cuvântul lui Dumnezeu, ai cunoscut
pacea. De fiecare dată când ai vrut să faci numai după
capul tău, ai fost în angoasă şi umilire. Fie ca amintirea
să te conducă din nou la acest Dumnezeu care te atrage spre
El în atâtea feluri. El te seduce prin mii de atingeri, mii de clipiri
de frumuseţe şi tandreţe(îndurare).
În reculegere, în liniştea unei meditaţii, eu regăsesc
sensul. Nu există angoasă decât generată de absurd.
Shakespeare defineşte astfel sensul vieţii
noastre: „O istorie plină de
zgomot şi de nebunie povestită de un nebun.” Totuşi,
timp de o privire, această viaţă poate deveni simfonia
cea mai uimitoare de frumuseţe, cea mai sfâşietoare istorie
de iubire.
Cu prilejul redactãrii acestor două cărţi care povestesc
treizeci de ani de rătăcire şi unire, am devenit mai constient
că nu-L putem înfăţişa pe
Dumnezeu altfel decât într-o relaţie vie. Pentru a-şi revela
identitatea, Isus nu-i da lui Saul din Tars
nici o definiţie. Îi vorbeşte despre o relaţie: „Eu
sunt Isus, cel căruia îi faci rău.”
”Cine se atinge de voi se atinge
de lumina ochilor Mei!” (Zaharia 2,12) Cei şaizeci şi opt
de ani de existenţă au fost oare altceva decât o relaţie
vie cu un partener invizibil care mă căuta?
Dumnezeu nu este o Realitate exterioară
vieţilor noastre şi despre care am putea dizerta la rece, acumulând
în ceea ce Îl priveşte rezultatele unei anchete. Sunt îmbarcat cu
El în această aventură pe care o numesc viaţa mea. Toate circumstanţele
noastre, de la conceperea noastră până la a doua naştere
(moartea) şi pentru totdeauna, sunt relaţii vii cu Dumnezeu:
indiferenţă, durerea a absenţei, imagini false care otrăvesc
relaţia, descoperire, apropieri, fugi, nepăsare, infidelităţi,
uitare, pasiune… Ca şi în jocurile din copilărie: „Căldicel-rece-gheaţă, foc…” Urzeala vieţii noastre este
cea din Cântarea Cântărilor.
Orice viaţă este o luptă a lui Iacob. Orice viaţă
se aseamănă cu marea saga a poporului lui Dumnezeu, urzeala
tuturor cărţilor din Biblie. Intre „Berechit bara Elohim” („La început
Dumnezeu a creat…”) şi „Marana Tha” (Vino, Doamne!) avem cei doi poli ai Revelaţiei
şi ai sejurului nostru pe pământ.
Adâncindu-ne în Biblie, ajungem în final să găsim o explicaţie
existenţei noastre. Căci de aceasta avem noi cea mai mare nevoie:
să ni se spune pentru ce –
ul vieţii noastre. Eu n-am avut dorinţa de a crede în Dumnezeu
pentru a ieşi din absurd. Dar degradarea şi moartea fiinţelor
care îmi erau atât de dragi ca mine însumi m-au condus la a renunţa
la rezistenţele mele în faţa acestui Dumnezeu care înainta ca
un cerb sălbatic. N-a fost văzut, dar i s-au văzut urmele
în zăpadă.
Oroarea, ea însăşi, mergând până la suicid, oroarea multiplicată
de filozofiile presupunerii m-au împins la depunerea armelor. M-am predat.
S-au înghiţit prea multe umilinţe în numele lui Dumnezeu. S-a
masacrat prea mult în numele lui Dumnezeu. Atunci Dumnezeu trebuie să
arate impecabil Cât de rari sunt cei care acceptă să-i acorde
încredere!
”Suferinţele din vremea de
acum nu sunt nimic comparativ cu greutatea eternă de fericire pregătită
pentru cei care-L iubesc”, spune sfântul
Pavel.
”Noi vorbim de o înţelepciune ascunsă, o înţelepciune pe
care Dumnezeu a pregătit-o pentru fericirea noastră, ceva ce
ochiul nu a văzut niciodată, urechea nu a auzit, ceva ce depăşeşte
inima omului, tot ceea ce Dumnezeu a pregătit pentru cei care Îl
iubesc.” (1 Corinteni 2,7) Slujitorii acestui
Dumnezeu au de spus cu cuvintele de azi ceva despre această măreţie.
Ei trebuie să culeagă la stup mierea invizibilului, urmele Dumnezeului
adorabil. Gânduri contradictorii m-au hărţuit, în timp ce, în
cursul acestor pagini, încercam să recunosc în filigran trecerea
lui Dumnezeu de-a lungul anilor mei de tinereţe. Este făcut
omul pentru fericire? Busola care îl ghidează este îndeosebi bucuria,
dar o bucurie aprigă, o bucurie oferită celor care se dau. Scopul
vieţii noastre pe acest pământ nu este falsa fericire a reclamelor
mincinoase. Fericirea este de a te lăsa divinizat, adică de
a te lăsa schimbat în iubire. Cu iubirea va veni şi fericirea
şi chiar mai mult. „Căutaţi
mai întâi Împărăţia, celelalte vi se vor da pe deasupra.”
În Eternitate numai, voi şti în sfârşit ce este fericirea: „Nici
ţipăt, nici durere, nici lacrimi, nici moarte”. (Apocalipsa
20). Iubirea singură, debarasată de tot ceea ce o omoară.
Suta de întâlniri pe care le-am trăit cu tinerii a fost un veritabil
eşantion de eternitate. Toate ingredientele fericirii erau acolo.
Angoasa, în mod misterios, se eclipsează. Înţelegerea, bucuria
trãitã prin legătura noastră transfigurează
realul. Dumnezeu devine aproape evident. Dumnezeu punea lumină şi
savoare în viaţa lor. Ii învăţa să vadă orice
lucru mai frumos, mai mare, mai bogat. Prieteniile lor se revelau mai
profunde, bucuriile lor mai strălucitoare. Îmi pare a fi trăit
acolo momente de o fulguranţă neverosimilă, mai ales cu ocazia
Euharistiilor. Dumnezeu care luase faţă omenească devenea
hrană pentru inimă prin mâinile mele de om. El era drumul cel
mai scurt dintre noi. El ne reunea la un nivel la care disensiunile sunt
abolite, diferenţele respectate.
N-am găsit pacea decât cu ocazia întâlnirilor adevărate. Cineva
este acolo cu care sunt în armonie: tatăl meu sau mama mea, un frate sau o soră, un prieten
sau o prietenă. Este suficient
să simţim fericirea de a fi împreună, de a nu ne fi frică
unuia de celălalt. Este suficient să treacă curentul. Adesea, frumuseţea împrejurimilor contribuie la perfecţiunea
acestor momente: un cer înstelat, cântecul greierilor în noapte, parfumul
ierburilor, susurul unui izvor. Dar au fost şi cazuri când cadrul
întâlnirii a fost oarecare fără ca acest lucru să diminueze
bucuria întâlnirii de necomparat
cu nimic din lume.
Am trăit de asemenea momente de o intensitate a suferinţei greu
de imaginat. Nefericirea venea din relaţiile ratate. Mergeam în întâmpinarea
cuiva şi răspunsul la avansurile mele avea tonul ironiei sau
al respingerii. Energia iubirii
era blocată. Neînţelegeri, conflicte agresive, frică, sentimente
confuze de non-valoare sau de vinovăţie, sentimentul exilului
de a fi pierdut legăturile şi rădăcinile… Relaţia
dominator-dominat, reproşuri nedrepte, nemăsurate, umilitoare.
Un cadru încântător nu ar fi schimbat cu nimic starea. Frumuseţea
ar fi subliniat aberaţia momentului. Ar fi exacerbat sentimentul
absurdului. Uneori, relaţia era magnifică pentru un timp, apoi
se stingea ca un foc care nu este întreţinut.
Aceşti doi versanţi ai vieţii se pot succeda în aceeaşi
zi. Ceea ce este mai trivial şi ceea ce este mai sublim se împletesc
în vieţile noastre ca şi firele unei tesãturi. Libertăţile
noastre sunt grandioase, ele ne permit în fiecare zi să iubim sau
să nu iubim, să alegem să fim generoşi sau repliaţi
în noi înşine. Pentru că putem evita să iubim, de aceea
putem inventa să iubim.
Suntem născuţi pentru iubire precum pasărea pentru cânt
şi pentru zbor.
Marolles, 18 decembrie 1998
(Stan Rougier:Dieu ecrit droit avec des lignes
courbes –
Presses de la Renaissance, 1999
Traducere Viorica Juncan)
Salt la inceputul paginii
|
|